denna sida använder cookies.
Du har besökt denna sida

Min semesterdröm blev verklig.

...fast alldeles för sent...



Nya bilen

Husbil eller husvagn? Detta dokument snodde jag på nätet från Henrik Hagström.
Jag tycker det beskriver verkligheten riktigt bra. Hans kontaktinformation finns sist i dokumentet.

Hustrun och jag har länge talat om att skaffa husbil. Vi har testat både att låna husvagn och hyra husbil.
Husbil var det som passade oss bäst men den kostar, men inte som vi trodde.
Så i slutet av maj 2015 tittade jag av en slump in hos Husvagn o Fritid i Kalmar, numera Forsbergs Fritidscenter.
De har allt från billiga till svindyra bilar. Lördagen efter följde hustrun med och så blev det denna Adria Coral nedan.

Detta var spännande. Helgen innan midsommar gjorde vi första provresan.

Här är vi på Regenbogens Camping i Åhus. Helgen efter midsommar gjordes andra provresan.
Den gick till Tättö Havsbad . Nu kände vi oss mogna att ta steget ut i Europa.
Vi hade en önskan sedan länge. Vi ville se Amsterdam bl.a. fast vi skulle köra med personbilen och övernatta på hotell.
Men nu hade vi vår dröm, en husbil. Så vi packade bilen och drog iväg försedda
med brobizz till Öresundsbron, en bunt euro, pass, husbilsklubbens ställplatser i navigatorn och ett glatt humör!
Första stopp blev ställplatsen vid Limhamn småbåtshamn. Bra ställe tyckte vi då.
Dagen efter for vi över bron och siktade på Flensburg. Vi stannade vid Scandinavian Park
och handlade lite viktiga saker...

Så styrde vi mot Schleswigs hamn där ett oväder mötte oss.
Här var det trångt! Alla markerade platser var belagda så vi ställde bilen där den är på bilden.
Så gick vi till hamnkontoret (högra bilen) och talade men hamnkaptenen. Jo, vi kunde stå där den stod nu.
Vi såg andra bilar komma och fara. Det fanns två platser kvar bredvid servicehuset men de blev snabbt upptagna.

Jag vet inte i vilken mån denna filmsnutt går att hämta.
Den visar inte riktigt hur det blåste, men bilen gungade i vinden. Tyvärr saknades ett stödben på bilen
och det var just det som var viktigast just nu!
Här är det annorlunda 2016. Det var stekhett den gången.

Dagen därpå kom vi fram till Groningen och hittade en camping, i stadsparken, som jag fick det till.
Solen lät sitt ansikte lysa över oss. Det gillade t.o.m. jag som inte sitter i solen annars.
Här var det en annorlunda ordning. Bilar fick inte finnas på själva campingen. De skulle parkeras
på anvisad plats. De som tältade fick köra in och lämna av sina prylar och sedan köra bort bilen.
Husvagnar bogserades till rätt plats av campingens personal med hjälp av en lite trädgårdstraktor.
Husbilar fick givetvis köra in men måste parkera enligt bestämda regler.

Så kom vi till Amsterdam en solig dag. T.v. Gaasper Camping, en utmärkt campingplats!!
Paret i bilen t.h. kom från Gävle. Trevliga människor som just konverterat från vagn till bil. Grattis!
T.h. en vy över Amsterdams gatuliv. Trångt som bara den med en mystiskt sötaktig doft över vissa kvarter.
Man kunde tro att man levde på porr och marijuana. Vi försökter hitta en livsmedelsaffär för
att fixa lite kvällsmat i bilen. Det sket sig rejält. Vi hittade en ostbutik där vi hörde svenska röster.
Vi köpte en bit vi aldrig smakat förr. Givetvis tog vi en tur på kanalerna och en titt på Madame Tussauds
som inte var vad jag hoppats på. Kungliga slottet fick besök av oss också.

Är man i Amsterdam ska man givetvis kolla in blomstermarknader, som i vårt fall Stins Flower Market.
Vi blev trötta av att vandra runt så det blev lunch på Amstelhoeck vid Waterlooplein. Regnet hängde i luften denna dag.
Här satt jag och tittade på cyklisterna som susade fram. Det är riskabelt att promenera i Amsterdam. T.h. hustrun väntar på att beställa.

Vägen hem gick via barriären Afsluitdijk.
T.h. en bild med mig. Inte ofta det sker. Man måste bli imponerad av detta bygge. Regnet i luften. Blåst.
Men jag gav inte upp utan smet in i souvenirbutiken och köpte en "pin" till min mössa därhemma!
För säkerhets skull köpte jag en nyckelring till husbilen också.

För 22 år sedan (1993) var vi på denna camping i Lübeck. Även då med husbil. Campingen har inte förändrats alls!
Det var en Pilote R580 av tvivelaktig kvalitet som vi hyrt för att ta en titt på slottet Neuschwanstein.
Men det är en annan historia.
Även Holstentor var sig lik. Fattas bara! Även denna dag var stekhet. Vi tog bussen till centrum
och insåg plötsligt att vi skulle leta efter ett apotek och handla naturmedicin till hustrun.
Naturmedicin är billigare i Tyskland. Vi hittade ett apotek och expediten hjälpte oss dessutom
med en länk till tillverkarens hemsida så vi kan handla mer via internet.
Hustruns preparat kostar ca 450:- i Sverige och 30 euro i Tyskland. Vinst direkt!!

Efter Lübeck bar det av till Flensburg igen, fast denna gången till en ställplats.
Det skulle visa sig vara knepigt att hitta den. Men efter att har frågat några infödingar så
hittade vi den bakom en Shellmack. Trångt, fick ta fram skohornet och lirka in bilen mellan två andra bilar.
Ingen service alls och inga kostnader att stå där. Detta blev första gången bilen fick stå
för all energi själv. Badrum hade vi ju med oss och solceller på taket och en inverter till min CPAP
som håller mig vid liv nattetid. Radio, TV och internet hade vi också. Kall öl hade jag i kylen. Lyckan var total.

Denna ställplatsen i Flensburg är bara en grusplan. Vi strövade längs vattnet och njöt av utsikten och vinden.
I mitten sitter hustrun och tar igen sig och tittar på ett sjöflygplan för rundturer som lyfter (t.h.).

Morgonen därpå kom en vilsen svensk till vår bil och undrade om vi visste var ett köpcentum fanns.
Han fick koordinaterna till Scandinavian Park dit vi skulle senare. Han berättade att han egentligen inte skulle
till Tyskland. Det bara blev så!! Alltså inga Euro med i plånboken.
Jodå, när vi sedan handlat klart mötte vi honom vid bankomaten och han sken som en sol.

Vi for hem till Sverige och det är inget att tala om här.
Men vi har lärt oss att ett par cyklar ska vi ha med i fortsättningen, el- eller vanliga.
Bilens AC var inte OK, det fixades på garantin av Acara men det skulle varit bra om vi testat innan vi for.

Jag har inte nämnt alla platser vi besökt, bara det jag tycker varit kul.
Tja, förresten. Hamnkaptenen i Emden är ju en kul typ när jag tänker efter.
Men det var allt värt att säga om Emden. Trist väder dessutom och en massa trafik genom ställplatsen nattetid.


Vår första säsong i egen husbil avlsutade vi i Kivik genom att besöka dess äppelmarknad.

T.v. har vi just anlänt vid middagstid på fredagen. Fältet vi hamnade på var ganska tomt till en början.
Det skulle snart ändra sig. Jag tyckte det var märkligt hur man hjälptes åt att ordna raderna efterhand som
bilarna rullade in på de stora fälten. På bara några timmar blev de tomma ytorna fulla av bilar i olika format.

T.v. om oss fanns en rad träd, sedan ett fält till, större än det vi stod på.
Dagen till ära hade jag försett mig med lite starkvaror i form av snapsar i olika smaker. Jag har alltid varit sugen
på att testa dessa. Nu blev det gjort och kan det strykas från listan med "att-göra-saker"

Visst såg vi äppeltavlan på lördagen. Tavlan hade man snickrat ihop av 35.000 äpplen. En varm dag blev det dessutom.
Nätterna var inte fullt så varma, knappt 5° trots närheten till Hanöbukten.

Appropå Kivik så drivs det en kampanj för att stoppa husbilar. Man talar om att gynna turismen och miljön och att husbilsturisterna
inte följer förskrifter om tömning m.m. Min erfarenhet av mitt besök i Kivik var att bullret kom från
motorburen ungdom. Jag tror handlarna i Kivik uppskattar husbilsfolkets pengar lika mycket som andras.
Det var hundratals husbilar på äppelmarknaden. De pengarna kändes nog gott i fickan hos handlarna.
Och bilarna stod stilla, inget buller, inga avgaser. Däremot var hela Kivik fylld av personbilar
som letade efter p-platser centralt. Där blev det avgaser och buller, eller hur Peter Brinch, som startat uppropet mot husbilar?

Stöd istället denna kampanj.


Sammanfattning!

Denna korta tid vi kört med husbilen har jag insett att väldigt många av de som är
medlemmar i Husbilsklubben inte har sina medlemsnummer på bilen. Jag tycker det är synd.


Nästa bil

till toppen

Hustrun sitter i solgasset på premiärturen, här på Fridafors ställplats.

Säsongen 2018 blir det ny bil, Itineo DB 740 som vi hoppas mycket på.
Itineo är inte vanlig i vårt land, ännu. Många kommer fram till oss och frågar om bilen.
Vi visste inte heller så mycket, inget alls, innan vi såg den hos Forsbergs.
Det är Rapido som bygger den, de har två märken till, Dreamer och något jag inte kan uttala.
Bilens "layout" passar oss, vi har inte massor av prylar med oss, bara det nödvändigaste.
Jag måste bara berömma tillverkarens eminenta manual! Helt oslagbar, bra upplagd.

Torsdagen 19 april hämtade vi bilen, äntligen.

Lite rymligare förarplats, det är ju helintegrerad bil. Långbäddar bak. Allra längst bak
finns en rymlig toa/dusch. Lätt att nå luckor längs bäddarna.
När jag körde hem bilen vid leverans var jag riktigt skrajsen. Jag fick känslan
av att sitta mitt i bilen. Men jag vande mig snabbt, nu undrar jag varför jag alls oroade mig.

Glad kartläsare! Kunde se lite gladare ut.

Här kör vi andra testturen för att lära känna bilen. Till vänster är vi på
Torsö Gästhamn och till höger Catrine-gården på Österlen.


Men det finns smolk i glädjebägaren. Nämligen Miljöpartiet som har ordnat så att fordonskatten på
husbilar registrerade efter 1:a juli 2018 ska straffas med HÖG MILJÖSKATT i tre år
trots att de nya bilarna släpper ut mindre CO2 och NOx än äldre bilar,
så skulle vi köpa ny bil så måste vi byta bil nu eller inte alls. Denna bil hoppas vi få runt påsk 2018.
Miljömupparna gynnar nu gamla dieselbilar framför renare, nya bilar. Detta kommer att sätta sina spår
i branscher som husbilsförsäljning, camping och turism i allmänhet. Dessutom blir miljön lidande,
gamla dieselbilar kommer att rulla och förpesta miljön hur länge som helst.

För övrigt har jag rent samvete i denna fråga eftersom jag efter pensioneringen inte längre kör
250 mil/månad till/från jobbet. Hade kommun, länsstyrelse och stat sett till att ALLA kunnat resa
kolletktivt så hade jag sluppit släppa ut avgaser under mina resor för att betala skatt och försörja mig och alla politiker.
Man byggde en jvg-station på ca 10 minuters promenadavstånd från min bostad, men första tåget gå fem minuter efter
att jag skulle vara på jobbet. Alltså var tanken att enbart "pappersvändare" med dagtidsarbete ska pendla.
Jag hade en kollega, en "pappersvändare" som är mycket nöjd med den servicen. Men han jobbar 7 till 4.
Varje dag är alltså ett plus på mitt miljökonto, så några mil med husbilen har jag råd med!

Känn på den, miljömuppar!

besökare